måndag, december 10, 2007

Jul jul,strålande jul?

Vart sjutton är min jul-längtan?
Jag vägrar bli som pappa. Allergisk mot pepparkakshus,julgranar, tomtar i fönstret och allt annat som tillhör julen. Jag älskar julen! Eller? Det gör jag väl. Det måste jag göra.
Men jag har inte ens satt upp min adventsjulstake än, inte heller tänkt på att spara lite av pengarna till julklappar. Nu är dom slut och jag får ge mig ut i den värsta julstressen den 21.

Kanske förstördes hela min jul-längtan av att vi inte ska vara hos mormor som det alltid varit. Att vi ska vara här och att dan ska vara med. Plötsligt är jag ifrån taget ännu ett av de få bra barndomsminnen jag har kvar. Det är en ny värld som man måste acceptera. Om kanske tio år så ska jag göra en ny jultradition med man och barn, vem vet? Det är nog bara bra att vänja sig av vid dom där barna-jularna nu.

På onsdag ska Jonatan och co spela på rockcafé i Fristad. Kom dit, lyssna,älska och headbanga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

vi är dåliga på att kommentera varandras bloggar! Fy.
Du skriver så vackert bejbi <3

Anonym sa...

Du skriver jättefint! Håller med dig om det här med julen, den känns allt mindre speciell och den där längtan och förväntan som var så stor då man var liten avtar allt mer för varje år. Lite synd. :/ men hur som helst, kul att kika in här emellanåt och läsa din blogg, du skriver bra, helt klart! :) och måste säga att din krönika i tidningen var verkligen hur bra som helst! :D

Anonym sa...

Hej lilla gumman! Ja det är jobbigt när traditioner ändras...jag vet. Har känt lika. Men du måste förstå att mormor börjar bli gammal och hon tyckte det skulle bli skönt att slippa planera och greja. Hon är ju inte frisk om du minns... och Dan....jag frågade dig faktiskt först...Jag hoppas verkligen att vår jul trots allt ska bli fin. Min första julkris var när jag flyttade hemifrån med Kenneth och plötsligt hade två familjer att "fira" med. Han ville vara "hemma hos sig" och jag "hemma hos mig" kris kris kris.
Usch oönskade förändringar är blä. Håller med dig. Kram från din förskräckliga mamma som inte ens vill baka pepparkakor som ingen äter :D men som förmodligen bakar ändå...

Petersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petersson sa...

Halloj Emilie. Linus här. Har sagt det innan, men det tåls att sägas igen. Du skriver verkligen riktigt bra :) Ägnar gärna några minuter per dag åt det du skriver. Din krönika i BT var riktigt läsvärd. Din blogg likaså. Keep it up, och ha det fortsatt bra.

Snart är det jul. Hoppas du lyckas hinna ikapp julkänslan.

Puss från Petsson