lördag, oktober 20, 2007


Glitter-splitter och Tigerkaka

Jag vet hur man putsar sig lite extra innan man ska iväg på fest.
Jag vet hur man vill att folk ska uppfatta en som; "inte för torr, inte för påfrestande"
Att det handlar om timing. Att det handlar om plats. Att ta plats. Om att synas, om att bli bekräftad.

Vi bakar en kaka älskling, en kaka av alkohol och några liter av tillgjord glädje på toppen. Den smakar så bra i munnen, känner du hur det sprudlar i kroppen?
Godnatt och godmorgon älskling. Ville du inte ha kakan? Så den ser ut, liggandes på ditt golv i flytande form. Vill du kolla? Vill du se ner på kakan och ångra att du åt den?
Det spelar ingen roll nu...För om några dagar har du glömt hur den ser ut efter att solen gått upp. Du kommer bara ihåg hur gott det var att sätta tänderna i den lyckorusliga kakan och vara kung över världen.

Jag vet hur det känns att känna sig på topp.
Jag vet hur det känns att kunna prata utan hinder med nya människor.
Att man har roligt. Att allt jobbigt är utom räckhåll. Att varje gång är en ny resa.
Men Jag vet att den nya resan slutar på samma sätt som förra gången. Att den nya kakan kommer smaka precis likadant dagen efter.

Vi bakar en kaka älskling, en kaka av Smirnoff och halvusla låtar på stereon. Allt bara för att sticka från världen ett tag. Är det inte så?
Knack och kom in till en två:a med tomflaskor på rad och tjejer med uppknäppta byxor. Lägg dig ner över en kille men låt honom inte ta på dig. Dansa. Frys bilden. Stanna kvar där du är men stå vid min sida och kolla på dig själv ur mitt perspektiv. Det är inte du. Dina bröst ligger inte många centimeter ifrån killens ansikte och kollar du hans blick så skulle han kunna äta upp dig. Du tänker inte. Det är inte du. Din blick är kall och kåt. Inget mer. Det är du dagen efter och önskar att skulle det vara någon som låg under dig skulle det vara din kille. Ops! En gång är ingen gång, eller hur?
Mmmm är inte kakan god dagen efter min käraste? Kvar på tallriken ligger smulor av ångest och skam. Ironi ligger mig nära till hjärtat, det hoppas jag du förstår.

Jag vet hur det är att kämpa.
Jag vet att man gör vad man tror att man måste.
Jag vet att man har en roll att visa upp till.

Jag lägger undan ironin.

Vi bakar en kaka älskling, men den här gången av riktiga skratt och passion.
Jag vill att du ska tänka klart, jag vill inte vara med en roll...jag vill vara med dig.
Jag vill baka en kaka med dig som smakar precis lika gott när solen gått upp.

Inga kommentarer: