måndag, september 21, 2009

Yihaa (Varning , hästsnack)

Haft så sjukt go dag idag. Äntligen har jag fått leka Cowboy, haha.
Början av dagen: Sov länge, typiskt amerikansk frukost, Bourbon-festival här i stan.
Sen åkte jag till Fam.Moores hus för att rida ut med Bam. Jag hade sett hans hästar innan och som alltid så fastnar jag mest för en häst. Den här gången var den "min" för en dag. Spirit, (och för er som har sett filmen kan jag tala om att det finns en stor likhet). Först fick jag lära mig lite grunder till westernridning eftersom jag inte ridit det innan. I Sverige fuskar ju folk och bara har utrustningen men inte träningen. Här var det ett nytt system för att styra och hela köret. Så mycket bättre än "english riding" . Det som kändes konstigt var att inte ha hjälm.
Iallafall... Först red vi mest runt på deras fält, men så kommer Bam´s bror och berättar att han har hittat en död kalv och att han trodde att han saknade ytterligare två stycken. Bam frågar mig om jag kunde tänka mig att hjälpa till. Jag vet inte riktigt om jag sa något, men jag tror nog att mitt leende räckte som svar. Det var dryga 20 minuters ritt till stället vi skulle till och då är det inte på några små skogsstigar vi rider på. Vi kommer ut på vägen. Aldrig i mitt liv , trodde jag att jag skulle rida på en så stor väg mitt i Usa. För att jämföra med Borås skulle det väl vara som om jag red på Knallerlandsvägen vid 4-5 tiden. Det var knökat med trafik, och tätt under broarna vi red över gick motorvägar. Det var en oerhört häftig känsla. Sen så "vallar" vi ihop boskapet runt i hagen så att vi kan räkna dem. Bam´s bror kommer upp med jeepen och ber oss leta i skogen. Visst, visst. Och där är det tuff terräng och jag har nog aldrig fått tänka så hårt på hästryggen som då, en lerpöl fel och vi kunde nog fastnat. Vi hittade en kalv, som förmodligen hade varit död ett himla tag, för den stank något hiskeligt. Men iallafall så var det bäst att flytta kalvarna till en annan plats så då fick vi sära på de små och mammorna. En äcklig tjur stod och kollade på mig och jag blev plötsligt väldigt rädd och tydligen hade jag anledning för det för det slutade med att Bam kastade en mindre tegelsten i huvudet på tjuren för att få iväg honom, haha. Väl tillbaka satt jag i några timmar hemma hos familjen Moore med Krystal och Bam och åt god hemmalagad mat och skrattade. Ellie kom inte ur sitt rum under hela dagen, inte ens för att säga hej så jag vet inte vad som var fel.

Imorgon har jag en hemma-match så jag får väl sova nu. Hoppas allt är toppen med er och att ni hade en fin helg! Det hade iallafall jag! :)

(Förövrigt vann vi fotbollsturneringen den här helgen! Det var gött! Lägger ut bilder någon dag snart)

6 kommentarer:

mamma sa...

Mitt lilla frö...jag blir alldeles matt....är detta tjejen som tyckte träden skakade pirrfröer på henne i Örby....

Fredmeister sa...

de låter asballt!!! du borde utmanat tjuren på chicken race ;)
lycka till på matchen!

Johan sa...

Haha, och jag som tjatat på Robin och Ola att jag varit sugen på att rida värsta länge nu av nån anledning. Men det är skoj, min syrra fick pröva westernridning i födelsedagspresent en gång och jag fick följa med.

Emilie Pyrén sa...

Mamma: Haha! Ja jösses, jag kommer ihåg det. Många år sedan. Kommer du ihåg Tuva?

Fred: Haha, jag är säker på att du hade gjort det ;) Men i det fallet var det nog jag som var chicken.
Tack! Vi vann 9-0!

Johan: Haha! Jag får ta med dig och rida någon gång sen i Sverige då? Det är fantastiskt, jag och mamma räknade ut att jag har ridit i snart 9 år.
Och visste du förresten att Jonatan t.om har hoppat med häst?! Jag var imponerad.

mamma sa...

Mormor tyckte det lät underbart.
"-Jag red alltid utan hjälm, sa hon. Det var HÄRLIGT!"
Hon hälsar så jättemycket!
ps Nu har Lina varit hemma hos henne och fått nyckel!

mamma sa...

Ja jag minns Thuva! Ljuvlig!
Men jag minns också all skit i stugan :)