torsdag, augusti 06, 2009

(Kommentar-svar finns nu både för i förrgår och för gårdagens kommentarer. TACK! Jag blir så glad! Ni är kalasbra allihopa. )

Tjoflöjt! Andra dagen i skolan avklarad. Den var riktigt bra den också. Det går ju såklart inte jämföra mot det roliga jag har på LBS men det är helt klart en så otroligt häftig upplevelse att få gå på en amerikansk skola. Det finns strikta regler till allt och egentligen totala motsatsen från vad jag är vad vid på Ljud och bildskolan. Nu vet jag ju inte riktigt vad ni är nyfikna på att höra men jag ska berätta lite av det jag tycker är häftigt/roligt/jobbigt.Man har alltså 6 "periods" varje dag. Lunch kan du få i fyra olika pass, har du otur som jag hade med maten, så får du det sista passet vilket är kvart i 1. När du kommer till skolan får du inte gå runt i korridorerna utan du går till The gym (Idrottshallen som ligger i själva skolan) och väntar tills de släpper din årskurs ut i korridoren. När klockan sen ringer ska du vara inne i klassrummet som är ditt "Homeroom". Min första lektion är foto och jag har mycket gött folk i den klassen och läraren där är väl helt okej. När klockan sedan ringer går du direkt till nästa lektion eller till skåpet om du hinner. Man har ungefär 3-5 minuter på sig vilket är väldigt lite när skolan är så stor. Och idag fick vi äntligen våra skåp (Juniorer måste dock dela skåp, vilket suger, ursäkta ordvalet, med tanke på att jag måste ha kameran med mig varje dag) och för mig som hade med mig ALLA mina skolsaker kom det som ett lättnad...TILLS jag märker att mitt skåp inte fungerar. Flera andras skåp fungerade inte heller och det ska förmodligen bli fixat till imorgon. Men jag skulle inte kunna ta med mig alla de sakerna till varenda lektion så till min räddning kommer Corey som låter mig dela skåp med honom tills mitt är fixat. Jag fick hans kod (det är alltså kodsnurror på alla skåp) och jag trodde att det skulle bli en lätt match. Men pyttsan, efter second period när jag ska göra ett snabbt byte av mina böcker till Music and Drama så får jag inte upp skåpet. Till räddning en andra gång kommer Corey och hjälper mig och följer mig till min lektion. Med lite oro efter third period går jag mot skåpet och försöker öppna det... och tror ni det gick? Nej! Så för tredje gången kommer Corey och hjälper mig med skåpet. Och som ni nog förstår så fortsatte det så hela dagen. Andra lärare försökte hjälpa mig men ingen lyckades, det var så konstigt. Jag missade hela min lunch (20 minuter) (vilket inte gör så mkt för maten är så äcklig haha) för att försöka få upp det jumla skåpet. Men nu struntar vi i den här dumma skåpberättelsen haha. Jag kan säga såhär att; Kemi, på engelska...är svårt! Jag ska lära mig hela Period table tills på Fredag. Symbolerna och betydelserna. Jag har gjort 40 idag och ska väl försöka mig på de andra imorgon. Man har då inte samma klass utan en klass i varje ämne men har du tur så kan du ha samma klass med några stycken vilket är roligt. Och jag har haft riktigt tur med mina klasser, alla är hur goa som helst. Fotoklassen=Glad och trevlig , Chemistryclass=Lite nördig men trevlig (Och Amanda, du skulle gilla min labbpartner Jacob haha) , Algebra-class= Mest killar men som är hur goa som helst. Derek, Timothy, Steven och Austin har jag fått riktigt bra kontakt med. Sen finns det en tjej som heter Lindsay som är kompis med dem också och hon är så himla rolig och blåst haha. Iallafall, Historyclass=Är den klass jag tycker minst om, lite stöddigt folk och jag känner mig så sjukt tråkig och studig i den men vad gör det när det bara är lite mer än en timma per dag plus att jag lär mig något. Englishclass= Oh my... jag har aldrig skrattat så mycket åt en lärare tror jag. Det är som att sitta och lyssna på en timmes stand-up komedi, och jag överdriver inte. (Någon måste berätta det för Andrén om han inte läser, han skulle älskat Mr.Bradleys humor.) Vi skrattar hela tiden och han smyger in fakta i sina skämt så att man kommer ihåg det. Men ska bli spännande att se hur det förändras nu när pluggandet kommer igång.
Jag skulle vilja återberätta en så sjukt bra sak han berättade men allt är som en lång korv så man kan inte riktigt berätta en del för han flätar ihop allt så snyggt. Och klassen är så himla go också till råga på allt. Känns nästan lite tråkigt när klockan ringer. I korridorerna är det alltid kaos eftersom alla går efter klockan. Så det är 1600 elever som ska ut från skolan. Jag har redan sett många lyckats göra filmtabben och gå in i någon och tappa alla sina böcker. Sen är det verkligen tydliga grupper som du kan urskilja i korridorerna. Fotball-killarna går stöddigt och breder ut sig i korridorerna, Cheerleaders puffar upp sitt hår och trotsar dresscoden med öppna knappar (vilket jag också vill göra ibland haha, ni vet hur jag är med mina urringningar) , rockare/emos/gothare som får väldigt lite plats på den här skolan och som blir väldigt illa behandlade, soccer-tjejer (Vilket är en väldigt glad part faktiskt) och sen ett gäng som är lite av det "större" laget och alltid går och äter i smyg. Men efter skolan så stod Corey och väntade vid sitt skåp, hjälpte mig att ta ut mina grejer och sen gick vi mot hans truck och väntade in Ane och Austin. Vi åkte och åt på ett mexikanst ställe vilket var hur gott som helst och jag tog med så mycket rester i en take away box som jag sedan gav till Stacy. Jag och Ane skulle kolla på en fotbollsmatch halv 6 men vi hade massa tid över så vi åkte med hem till Corey en stund och hälsade på hans mamma och kollade runt i huset. De bor ganska rikt och hon bjöd över oss till att komma och bada i deras nygrävda pool när vi än ville. Ashly är bästa vän med hennes äldsta dotter så vi kommer nog spendera en hel del tid där. Förlåt för alla konstiga, korta meningar men jag är så otrolig trött. Ända sen jag kom hem från fotbollsmatchen har jag pluggat och skrivit på massa papper hela tiden men nu är jag klar med min första inlämning och ska släcka lampan om bara några minuter. Imorgon ska jag ha fotbollsträning och sen ska Ane sova över här, wiie! Jag gillar henne. Hur känns det för er nu då? Skolan börjar åter igen närma sig, för er som ska börja gymnasiet...känns det spännande? Gymnasiet är toppen. Högstadiet kan slänga sig i väggen. Lycka till! Och ett litet tidsschema för er som vill nå mig på internet:Detta är inte något jag följer alltid men det är ungefärliga tider om jag är inne vid datorn. Jag är inte inne så länge heller men iallafall en 20 minuter. Min tid: Kvällen kanske någongång under 20-23.30 Eran tid: 03-06Morgonen kan fixas om ni vill prata med mig. Isåfall runt 6.00-6.30 min tid och er tid: 12-12.30

Första dagen. Beth släppte av mig hos Ane som bor nära skolan så vi åkte inte förrän 8. Vi var så nervösa. Och jag insåg att den typ av skjorta hon har accepteras av dresscode så jag ska absolut försöka få tag på någon sån. Så tråkigt med polos hela tiden.

På kvällen när regnet slutat så var vi ute och spelade basket i några timmar. Tanken är att vi ska börja i det sen när våran fotboll slutar i november.

Andra dagen. Och ja, Ane är storlek 00 (zero-zero) , riktigt catwalk-model size så jag ser ut som en kort jätte brevid henne haha. Hon är så fin tycker jag! Hon bestämde sig för att ha polos också eftersom alla andra har det också, hon ville inte sticka ut för mycket.

Ska försöka smygta lite kort under skoltid om jag hinner eftersom jag alltid har den med mig i början på dagen.


7 kommentarer:

Johan sa...

Coolt! Ja, då har du börjat High School alltså :P Åh, de växer upp så fort... Det vore ju kul om du kunde lägga upp porträtt på alla dina kompisar liksom så man vet vilka det är. Med en liten beskrivning hur du känner dem, blir så rörigt annars typ. Du och Ane, morsomme jenter må jeg si ;)

mamma sa...

Du är skitsnygg!!! (Ursäkta ordvalet!) Ane också, men du har DET!!! (Eller hur, bloggare?)

Kanonroligt att få veta inside-stoff. Och du berättar så man ser det framför sig. Fortsätt så! Om du vill kan jag ringa min kollega och be att de gör ett undantag för dig och din kamera? :) ( Du hör, nu har jag börjat känna mig som rektor också...ha ha.
Puss! Måste jobba vidare.

Manda sa...

du ser dunderbra ut hjärtat!:D håller me din morsa;) försök ta kort på han jacob eller ge honom min msn;) he he he... johans förslag var ju toppen bra! (Y) e vädret bättre hos er? vi har det stekhett i solen! underbart.. :) men jag vet inte om jag fått så vidare mkt färg. hur gick matchen förresten? haha... kan tänka mig att det påminner lite om grease? det e sportdårar som hänger med de bitchiga cheerleaders o att alla som ser lite mysko ut anses som missfoster? lite så? om cheerleaderserna kan bryta mot the regler, så kan du de me:D regler e till för att brytas;) det e kul att se vad du tkr o tänker om allt där borta:D det verkar ju inte vara allt för tråkigt;) puss på daj<3

Fredmeister sa...

Kanonbra skrivet=D cheerleaderna som jackie och rachel eller? kanske hade passat mig då?;) jag tänkte på en sak, dom du bor med, gillar dom vänner och that 70s??

Emilie Pyrén sa...

Ja nu har jag börjat high-school. Annorlunda är det. Jag ska försöka så gott jag kan men det är väldigt svårt under skoltid. :)

Morsomme? Varför är vi roliga haha? :)

Mamma: Haha tack mamma! Jag sa inte att jag inte är snygg ;) nej men jag bara konstaterade att hon är den tunnaste flickan jag träffat.

Amanda: Tack snygging! Haha, jag har en väldigt, väldigt sträng lärare där och kan inte ha kameran med på den lektionen men om jag träffar honom utanför skolan någongång ska jag ta kort på honom åt dig :) haha. Jag skulle mer vilja likna skolan med filmen Mean girls om du sett den filmen?

Otto: Haha, nja jag har nog inte riktigt sett någon Jackie och Rachel men jag ska försöka få tag på en bild av dem. Och de har inte riktigt sett det men min klasskompis i matte, Timothy älskar båda så vi ska ha ett maraton med några andra någon helg! :) Hur var din födelsedag?

Johan sa...

Jaha, jag trodde morsomme betydde snygga eller fina typ :P Jag menar att du kan ju ta kort på dem du hänger med på fritiden, typ Corey osv.

Emilie Pyrén sa...

Johan: Jaha haha! Tack så mycket :) ska fråga henne vad ordet snygg är på norska. Och jag ska försöka ta kort på folk på fritiden. :)