måndag, augusti 03, 2009

Hungjig

Tjolahoppsan! Dagen idag har varit i tre perioder ; 1. Toppen 2. Jobbig/konstig 3. Störtskön .
Sov länge tills Ashly slängde min baddräkt på mig. Jag, Stacy, Ash, Maddie & Ellen (Ja, alla utom Beth då som inte mådde så bra) åkte till Green river. Dock utan jet-ski´s för vi hade inte så gott om tid. Vi ska ta dem en annan helg. Det känns hemskt att säga men det var riktigt trevligt att det bara var vi, det var en riktigt pappa & döttrar dag. Blir alltid så avslappnat och roligt när vi alla är själva. Beth behöver släppa loss lite hehe. Det var riktigt skönt ute idag, inte en sån där galen hetta som det är här ibland utan mer som en riktigt ovanligt varm, svensk sommardag med lite vindbrisar emellanåt. Så vi låg på Plantounen (som en solbåt) och solade, badade, åt lite fika och jag passade på att göra min morgonträning.
Jag och Ash har samma musiksmak (vilket är gött) så vi satt och lyssnade på min ipod och sjöng för fulla muggar medans Stacy grinade ironiskt och startade den stora radion. När vi hade kastat ankar så somnade Stacy, vilket inte går att göra ostraffat här. Vi smög upp , öppnade kylväskan , tog ut varsin handskopa med is och 1, 2, 3! Så hade han allt innanför tröjan. Haha, då startade ett iskrig utan dess like. När man trodde att det var fred så hade man plötsligt en skopa is under baddräkten. Burr! Men kul var det.
Runt klockan 4 så var vi tvugna att åka inåt land igen, för vi skulle på en slags begravningscermoni. Men innan dess stannade vi på ett ställe jag glömt namnet på men som dem älskar. Det är en buffé med allt möjligt. Buffé är farligt för mig, jag vill ha ALLT. Gott var det men jag hade fått i mig så mycket mat, allt från nyttigt till det onyttigaste någonsin i princip. Begravningscermonin kom lite som en chock för mig, när jag kommer in i rummet så är kistan öppen och mannen (Jag kände honom inte, men en vän till familjen och jag är dålig på namn) låg där väldigt fridfullt med knäppta händer. Han såg ju väldigt levande ut förutom de helt lila, händerna men det blev ändå mycket för mig då jag inte är van vid sånt och jag fick sätta mig ner. Sen störde jag mig på att alla var så glada, som om ingenting hade hänt. Där satt jag och var nedstämd som inte ens kände honom och så går de runt där och kramas och ler. Egentligen är det ju så sunt, de trodde ju att han var på ett bättre ställe och att fått något väldigt vackert. Det var ju något att vara glad för. Men jag blev arg ändå.
På vägen hem ser vi ett hus brinna och får ringa brandkåren (Där Ashly & Stacy är voluntärer som får rycka in) men det var inte så allvarligt.
Väl (äntligen) hemma så gick jag raka vägen till min säng för att ta en tupplur... då kommer Stacy & Beth in, allvarligt och säger den värsta meningen jag vet; "Can we talk to you for a moment?" . Hela mitt huvud började rusa runt efter något jag kunde gjort fel. Jag kanske smsar för mycket? Jag kanske var jätteoartig som inte log under begravningen när alla andra gjorde det? Jag kanske gick för barklädd?! "Of course, " säger jag och sätter mig upp i sängen, beredd på en stor tillrättavisning. Men... det var om världens konstigaste sak som jag fortfarande inte riktigt förstod helt. "Beth is worried that you have got more feelings...I mean I do that to Ashly and Madison to." någonting. Först fattade jag ingenting, vadå trodde Beth att jag hade känslor för ..vad.. Och hur kom Stacy in i bilden? Jag blev helt nollställd.
Men Beth hade varit orolig att jag tog Stacys beteende på fel sätt. Att hans "retsticke-grejer" gjorde mig illa till mods. Men jag tycker ju bara det är kul. Och jag vet att Stacy vet det! Får nog försöka vara lite mer med Beth med, tror att hon känner att jag nästinill favoriserar honom utav dem två. För jag vet att det här snacket var hennes idé. Puh, det var tråkiga timmar.
SEN blev det bättre. Vi kollade på en jättebra film och sen satt jag och Ashly och snackade länge inne på mitt rum och kollade på massa bilder. Då fick hon för sig att hon ville lära sig svenska, så visst, vi satte igång med lite svenska lektioner, och jösses, JÖSSES vad vi skrattade. Vi satt från klockan 11 till halv 2 och bara flamsade runt. Nu ligger jag här och hatar att klockan blev så mycket. Kommer bli tungt att gå upp klockan halv 7 på tisdag. Om några timmar kommer de bära ner prinsessan till mig så att hon vaknar upp här medan alla andra är på jobbet. Får försöka komma på något roligt för henne imorgon.

Fick en önskan om att jag skulle skriva lite mer om reglerna här i USA. Det skiljer ju sig såklart från familj till familj och från stat till stat. Men lite om det.
Familjärt : 1. Man måste alltid tala om vart man ska och vilka man ska vara med.
2. Om du ska på en dejt måste killen oftast träffa pappan och presentera sig för honom.
3. Man har en Curfew , en speciell tid som man måste vara hemma. Kommer man försent så blir man Grounded.
4. Grounded kan du bli om du ; Kommer för sent, Smiter ut, hamnar i trubbel överhuvudtaget eller presterar dåligt i skolan. Familjer i Usa är ganska hårda med sånt.
5. Ingel regel men man spenderar väldigt mycket tid tillsammans överallt. Och pratar om ALLT. Jag är för hemlighetsfull för det.

I större syn: 1. Körkort är något som varierar från stat till stat och jag hade otur att hamna i en ganska strikt "körkorts-stat" Vid 16 års ålder får du permit (övningsköra) och det gör du i ett halvår , då får du en Restricted-license vilket innebär att du får köra själv och med EN person till i bilen. Ett halvår efter det får du full lincense och då, ja... har du körkort. Men vet inte längre om det är någon idé för mig att ta det. Har inte pratat med familjen än. Försäkringen är ganska dyr tror jag. Men bilar har vi iallafall gott om.
2. Ungdomar med restricted-lincense får inte köra efter klockan 12 på natten. Tror dock inte många håller det.
3. Polisen är hård, hård, HÅRD med alkohol. Ändå är det så sjukt många som röker på och allt sånt här. John berättade igår på restauranten hur det är elever som sitter och röker på längst bak i skolbussen på mornarna på väg till skolan.
4. BH är verkligen något som inte får synas här. Bh-band där bak ... då är det någon som ber dig att släppa ut håret om du har det uppsatt (Det hände mig idag på restauranten haha) .


Finns mycket mer, men jag är för trött för att komma på något mer just nu. Forstätt fråga mig något om ni undrar något . Svarar mer än gärna på frågor så länge ni inte frågar om USA har mobiler eller hundar, haha.

3 "fakta" om amerikanare:
1. De använder inte så mycket smileysar som vi gör. Nästan aldrig rent utav.
2. Lol , lol , lol , lol . Överallt. Jag skriver det till och med nu. Men man säger det inte, hatar när svenskar gör det.
3. Våra R är jättesvåra för dem. Och ordet Hungrig, är tydligen jätteroligt. Hungjig.

Ashly & jag var peppade på att sola. Hon har inte hunnit vara ute på sjön en enda gång i sommar! Hon jobbar, pluggar och praktiserar . Puh, jag förstår verkligen inte hur hon orkar.
Med solglasögon på kan man faktiskt nästan tro att vi är syskon på riktigt med mörka håret och allt.

Haha, en väldigt blöt och osminkad Mli som de bara fick i vattnet en enda gång.

Men vattnet är alltid så varmt. Jag tror alltid att det ska vara kallt men... Maddie och Ellen badade iallafall för fullt.



Ellen var inte lika tråkig idag efter att jag busat med henne en stund haha. Sötnosar!


Vissa bara slöade. Här, helt ovetandes om all den is han ska få på sig , mohaha.


Världens bästa Ash.


Världens knäppaste.

7 kommentarer:

Fredmeister sa...

Hur varmt e det där när de e varmt egentligen om en inte så varm dag är som en väldigt varm svensk sommardag?:P
Får hoppas att jag vinner runt minst 15 k så kan jag bjuda med Jonatan oxå;)

mamma sa...

Du är bäst! Tänk att du får med ALLT fast du är så trött.
Ja ja, jag vet, det kan inte bli så mycket i fortsättningen när både skola och fotboll sätter igång. men jag undrar just om du kan låta bli :))) (Superhärligt att just ha fått prata med dig! Älskar dig!)
Dan hälsar! :)

Petersson sa...

När kommer första match-bilderna då? Vi måste ju få se fröken Pyrén in action!

mamma sa...

Ps Din nya gröna baddräkt är super!!!

Michaela sa...

ååh, finaste! sitter och lyssnar på John Mayer - Waiting on the world to change.. och minns våran fotouppgift vi hade i skolan:) Kommer du ihåg den? De va du, jag och ellinor som skulle ta massa foton ute i ett visst område i borås, och de slutade me att när vi va klara så käkade vi på thai silk:)<3 Hoppas att du har de underbart i usa, du är mycket saknad här i sverige, de ska du veta! <333

Emilie Pyrén sa...

Fredmeister: Det är väl runt 30-35 grader tror jag (är inge vidare på att konvertera) men det är nästan aldrig någon vind så det känns så mycket varmare.
Haha ja, det vore perfekt!
Grattis på födelsedagen! :)

Mamma: Haha, ja ibland blir det allt lite väl detaljerat. Men blir ett väldigt kort idag tyvärr. Och tack, jag gillade baddräkten faktiskt! Älskar dig!

Herr Petersson: Ja du, jag vet inte riktigt, ska försöka langa över kameran till någon i familjen. Vi har matcher ungefär 2 gånger i veckan så ska nog bli en del bilder haha. Hur var din 18-års dag?

Michan: Min michan, :( jag tänker alltid på er när jag hör den låten! Thai silk. Lbs. Ni gör skolan till det bästa jag vet. <3

Erika sa...

åh, jag längtar redan efter dig Mli.
Hoppas allting är awesome där nere - eller är det uppe? äsch - där BORTA helt enkelt! England var toppen och jag längtar redan tillbaka. Längtar ifrån Sverige igen, haha, det är ju tragiskt. Hoppas du har det så bra!
Puss!