torsdag, november 29, 2007

Vilka är det som dör?



"Jag vill inte leva" *Snyft snyft buhu buhu*

Så lät det ifrån våran bil för c:a 2 timmar sedan. Och det var inte jag som sa det.
Detta var vad en klasskompis skulle kalla intrång. Det tycker jag t.om själv. Detta var personligt på hög nivå. Jag är inte bara inne i mitt liv och berättar, utan in i min medmänniskas också.
Jag tog det inte på allvar. Tvärtom så tyckte jag bara att hon var löjlig. Jag var så arg och besviken, jag skäms men jag tänkte faktiskt "Gör det så kärring, se va du går för!". Det ångrar jag. Klart. Hon har gjort mycket fint för mig i livet, det vore lögn om jag sa något annat.
Sen började jag tänka; vilka är det som tar självmord egentligen? Min första tanke var lika pinsam den;
- Emos med jobbig bakgrund. Men va sjutton?! Jag är ju emot diskriminering, vad satt jag inte själv där och tänkte?!. *Tänk,tänk,tänk*
Men, såna som inte har någon att vara älskad av?
- T.ex en medelålders snubbe som flyttar till nytt ställe och de enda människorna i hans omgivning blir grannarna som han säger hej till i trappuppgången och dom tuggummi-tuggande ynglingarna på det nya jobbet. Han borde väl inte vara så motiverad? Men äh, ett hej räcker ibland. Ibland kan man känna sig älskad utan att någon visar det överhuvudtaget t.om. *Tänk,tänk,tänk*
- Den "perfekta" personen. En person som alltid försöker göra allting rätt, som är ordentlig,artig,vänlig,uppmärksam,social,omtänksam och har bra betyg? Då blir kanske pressen så stora. Man har allas förväntningar på att man ska klara allting. Inte bara med nöd och näppe utan vi pratar BIG TIME. Det måste vara jobbigt att hela tiden ha mer prestationskrav på sig än alla andra.
Och så höll jag på...drog upp människotyp efter människotyp. Men jag kom hela tiden på undantag från de andra grupperna, nya grupper. Kom fram till att det finns inga bestämda kategorier för dom som gör självmord.

Vad är det då? Är det den som har mest skit som gör det? Jag vet så många som har det så sjukt jobbigt men kämpar ändå. Jag vet många som kämpar fast dom inte orkar. Dom som inte vill,men gör det ändå.
Så lika dåligt svar som jag tycker Ekvationers lösningar som t.ex 2x+3b är har jag på denna. Det är helt enkelt dom som inte kämpar, dom som innanför skalet tappat all glöd.
GAH! Måste spinna vidare på detta, kan ju inte sluta så. Men jaja, over and out for tonight.

Inga kommentarer: