söndag, januari 24, 2010

Bullrid´n

Vilken kväll! Haha. Men får väl ta dagen från början. Ashly var hemma så vi åkte iväg och gjorde lite ärenden etc. Sen började folks sms trilla in med planer för kvällen, så jag tänkte ju haka på, men när Paige skickade ett sms och frågade: "Do you wanna c what real ky-life is bout, n go bullrid´n?" så kunde jag inte säga nej. Det är ju faktiskt det jag är här för, att se och lära nytt.
Och glad är jag att jag åkte med, för det var en upplevelse. Paige plockade upp mig och så åkte vi ut till Rodeon som inte låg jättelångt från mitt hus. Trodde det skulle vara ett tjugotal personer, men oj, oj, oj vad jag hade fel. Bilar stod parkerade långt ner på uppfarten och det var redan en kö utanför när vi kom dit. Paige brukar alltid jobba där varje helg, men idag var hon ledig och fick för första gången i år, kolla på rodeon. Jag går in, helt fascinerad, av alla cowboys. Ni får ursäkta mig, men mitt ansikte kunde suttit på en liten tonårspojke som kommer in på en strippklubb eller något, haha. Jag var så sjukt fascinerad och glad. Det här var precis vad jag hade förväntat mig av Kentucky. Lite rednecks från skolan var där och min kompis Wyatt skulle till och med "go Bullriding" . Vi hade tur och fick en sittplats på en av bänkarna, och en cowgirl på häst red ut med flaggan, runt, runt i inhängnaden medan alla stod upp och de pratar om amerika. Jag får alltid gåshud för det är så fint. Sen sjunger alltid någon nationalsången och då är gåshuden på max. Snart byttes dock gåshuden ut mot skräck. För ja, bullride är iallafall allt annat än vackert och försiktigt. Jag såg hur ryttarna flög bakom tjurarna och fick en bjässe till tjur som stampade dem i magen. Jag var förskräckt. Men de klarade sig alltid bra, så snart så tyckte jag inte det var så farligt och började se tjusningen i det. Fast jag var fortfarande mer fascinerad av alla cowboys. Sen var det lite lekar med kapphästar och får-rodeo för barnen också. Det var det gulligaste jag sett på länge. Tänka sig att får kan springa så fort, haha.
Det slutade runt 11 tiden så sen var jag hemma, tränade och gjorde mig redo för att sova.
Ashly skulle ut på krogen och fira hennes bästa vän Alyshia´s födelsedag.
Runt halv ett, när jag håller på att lägga undan min bok för att släcka lampan, så hör jag den gnisslande ytterdörren, fnitter, prat och tunga steg. "Ops!" tänker jag och går ur rummet. Ser en väldigt full Ashly, halvt bärandes av en kompis, gå ner för trappan. Jag skrattade lite åt henne, jag har aldrig sett henne sådan. Men efter att jag suttit och hållit hår, gett vatten, baddat med kallvatten, m.m , m.m , några timmar, så var det inte lika kul längre. 3:30 fick jag äntligen henne till sovrummet, och jag kunde äntligen krypa ner under mitt varma täcke och somna.

Idag är min värdmamma på piss-humör och det går så klart alltid ut över mig. Så jag tror jag gör bäst i att hålla mig nere på rummet idag. Ashly åkte och jobbade, hon mådde tusen gånger bättre än vad jag hade förväntat mig. Tyckte forfarande det var en dum idé, men hon är envis.

Har tyvärr inga bilder från Rodeon för min kamera var död, får ta och åka tillbaka nästa vecka och ta bilder.

5 kommentarer:

modern sa...

Häftigt! Sånt har man ju bara sett på tv och ryst... Hoppas bara att du inte får för dig att prova själv :)
Det vore roligt om vi kunde åka dit också om 2 månader. Möjligt?

Stackars dig med pisshumörsmamma...nästan som att ha husarrest. Kanske taskigt att säga att här hemma finns just nu en nybakadebullarmamma...fast du äter ju inte sånt så det gör väl inget.

Imorgon kväll kommer Charlotte hit och då blir det hembakta semlor tänkte jag.

Nu blir det kvällsmat och tidigt i säng är det tänkt. Puss på dig!
Dan skickar en kram!

Emilie Pyrén sa...

Mor: Eller hur! Det var väldigt mäktigt att vara så nära. Tänk det, att jag planerade faktiskt det, och förhoppningsvis så hinner ni se det en gång. De slutar i slutet av Mars, så svårt att säga riktigt just nu.

Ja... Idag har hon varit på krigsstigen rejält. Jag har spenderat mestadelen av dagen här nere. Men fick iallafall garderoben städad, några timmars träning, körkortteori läst och lite bilder skickade till foto i Sverige.

Och en kanelbulle lät gott, jag unnar mig sånt ibland. Är man i Amerika så är det svårt att inte, haha...förbered dig på att gå upp några kilo efter du varit här ;)

Stor kram!! <3

samma mamma sa...

God morgon min lilla Askunge!
Mitt hjärta gråter över att hon inte är go mot dig, men det är ju bra att du får mycket gjort.
Vad tycker du om teoriboken? Lätt eller svårt?
Hinner inte skriva mer, måste komma i tid till jobbet.
Puss så länge!

Dento sa...

Låter inte troligt att vi får chansen att se en riktig Rodeo.
Det skulle var häftigt. Håller tummarna...

Tillbaka i Knasborg igen och glömde nybakade bullar i frysen i Borgstena, igen! Utan bullar försmäktar jag på denna avsides plats.....en hel vecka... huga

Kram /Dan

MAnda sa...

hahaha... fattade knappt ngt i hennes sms när du skrev.. för mig stod det bara still o försökte tänka.. men jag förstod ju sen;) alla dessa förkortningar. . .

o din värdmamma.. . jobbigt att hon e på så dåligt humör. ganska ofta verkar de som? eller..? har säkert fel, inte my business.

coolt att se tjurridning i verkligheten. o när du beskrev usa, nationalsången m.m. så fick jag faktiskt också rysningar. måste varit en maffig känsla.

idag har jag haft ljusparty hemma. önskar att du var här o kunde varit me. men det kommer fler ggr;) nästa gång vi har ett s¨nt party hemma så ska det bli SEX-PARTY!!:D hahaha, ska jag sse till iallafall;) hoppas du e hemma då^^ annars får vi ta de fler gånger! för övrigt var det jätte trevligt! o en läskig grej hände. 14. säger inte mer än de siffrorna;) förklarar sen. OJUSTE! hon som kom hit och hade alla ljus, var min fadder som jag hade när jag gick i borgstena. o då tänkte jag igen, som jag tänker varje dag, fan vad världen är liten. eller , om man kan kalla borås världen;)? haha, det blev en lång kommentar. saknar dig, o längtgar tills du kommer hem! älskar dig, puss! <3